References
- 강범모. (1998). 문법과 언어 사용-코퍼스에 기반한 재귀사 ‘자기, 자신, 자기 자신’의 기 능 분석을 중심으로. 국어학, 31, 165-204.
- 김수정, 홍우평, 박기효, 이선경, 옥설아, 강가영, 남윤주. (2022). 한국어 대용어 결속원 리의 심리적 실재성. 통일인문학, 90, 255-290.
- 김용석. (1994). 재귀사의 장거리 결속 현상에 관한 자질 검사 이론적 접근. 언어연구, 12, 29-51.
- 김원호. (2013). 한국어의 재귀대명사: 형태와 기능. 언어과학, 20(1), 25-44.
- 목정수, 조서희. (2019). 이중 주어 구문 새로 보기-기본문형 설정과 관련하여. 국어국문 학, 196, 5-48.
- 박강희. (2002). 영.중.일.한. 재귀사 결속특징. 국제언어문학, 6, 221-238. 박강희. (2019). 단순, 복합재귀사 인칭별 비결속 제약. 언어연구, 35(2), 185-197. 양동휘. (1990). 대용화의 논리 형태. 성곡논총, 21, 719-760.
- 엄홍준. (2014). 한국어 재귀사 ‘자기‘의 속성. 언어, 39(4), 899-919.
- 엄홍준. (2015). 한국어 재귀사 ‘자기, 자신, 자기 자신’의 구조. 현대문법연구, 82, 53-65. 이선영, 서지혜, 정해권. (2017). 한국어 재귀사 ‘자기’의 처리 기제: 행동 반응 시간을 바탕으로. 언어와 언어학, 74, 229-248.
- 최광일, 김영진. (2003). 재귀대명사의 다의성 해소과정. 한국심리학회지: 인지 및 생물, 15(2), 239-257.
- 최광일, 김영진. (2007). 재귀대명사의 다의성 해소과정: 안구운동 분석. 한국심리학회지: 인지 및 생물, 19(4), 263-277.
- 함병호. (2018). 이중 주어 주문의 정보구조. 한국어학, 81, 325-360.
- Brennan, S. (1995). Centering attention in discourse. Language and Cognitive Processes, 10(2), 137-167.
- Cho, S.-W. (2006). The syntactic and semantic ambiguity of caki ‘self’ in Korean. Korean Linguistics, 12(1), 149-165.
- Chomsky, N. (1980). On binding. Linguistic Inquiry, 11, 1-46.
- Chomsky, N. (1981). Lectures on government and binding. Dordrecht: Foris.
- Chomsky, N. (1986). Knowledge of language: its nature, origin and use. New York: Praeger.
- Clark, E. V., & Hecht, B. F. (1983). Comprehension, production, and language acquisition. Annual Review of Psychology, 34, 325-349.
- Flynn, S. (1986). Production vs. comprehension: differences in underlying competences. Studies in Second Language Acquisition, 8(2), 135-164.
- Joo, K.-J. (2017). Children’s interpretation of the Korean reflexive pronouns caki and caki-casin. Language Acquisition, 24(4), 417-419.
- Kim, J.-H., & Yoon, J. (2008). An experimental syntactic study of binding of multiple anaphors in Korean. Journal of Cognitive Science, 9, 1-30.
- Kim, J.-H., Montrul, S., & Yoon, J. (2009). Binding interpretations of anaphors by Korean heritage speakers. Language Acquisition, 16(1), 3-35.
- Lee, K.-Y. (2008). The role of pragmatics in reflexive interpretation by Korean learners of English. In Proceedings of the 2007 Second Language Research Forum. Somerville, MA: Cascadilla Proceedings Project.
- Lee, S.-Y. (2012). The acquisition of Korean reflexive caki by heritage speakers and L2 learners. Korean Journal of Linguistics, 37(2), 383-400.
- Levorato, M. C., & Cacciari, C. (1995). The effects of different tasks on the comprehension and production of idioms in children. Journal of Experimental Child Psychology, 60(2), 261-83 .
- O’Grady, W. (2013). Processing and language acquisition: reflexive pronouns in English and Korean. Language and Information Society, 19, 33-59.
- Patterson, C. (2012). The effect of local discourse coherence on pronoun resolution: an eye-tracking study. Essex Graduate Student Papers in Language and Linguistics, 13, 96-119.
- Reinhart, T., & Reulant, E. (1993). Reflexivity. Linguistic Inquiry, 24(4), 657-720. Rohrbaher, B. (1999). Morphology-driven syntax: A theory of V to I raising and pro-drop. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
- Stoet, G. (2010). PsyToolkit: A software package for programming psychological experiments using Linux. Behavior Research Methods, 42, 1096-1104.
- Yun, W.-H., Yoon, K.-C., Park, S.-W., Lee, J.-H., Cho, S.-M., Kang, D.-S., Byun, K.-H., Hahn, H.-S., & Kim, J.-S. (2015). The Korean corpus of spontaneous speech. Phonetics and Speech Sciences, 7(2), 103-109.